بصیرباش

الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر

بصیرباش

الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر

آمریکای لاتین ، حیاط خلوت تهران یا واشنگتن

کیهان همزمان با سفر رئیس جمهور بررسی می کند
آمریکای لاتین ، حیاط خلوت تهران یا واشنگتن

سرویس سیاسی-
سفر رئیس جمهور کشورمان به منطقه آمریکای لاتین بازتاب های مختلفی را در پی داشته است. بازتاب هایی که حتی قبل از انجام این سفر در فضای رسانه و منابع خبری غربی خود را نشان داد.
توسعه روابط با آمریکای لاتین از استراتژیهای رهبری نسبت به ارتباط با سایر ملل مستقل و مقتدر جهان نشأت گرفته است، معظم له در دیدارهایی که سران کشورهای آمریکای لاتین با ایشان داشته اند نسبت به اهمیت ارتباط با این کشورها به خاطر وجود چند مشخصه ویژه تذکرات لازم را ارائه فرموده اند؛ این ویژگی ها عبارتند از: ایستادگی کشورهای آمریکای لاتین در مقابل جبهه استکبار، نفرت ملت های این منطقه از آمریکا، رهبران شجاع و مردمی، روابط قلبی و فکری آنان با جمهوری اسلامی ایران و همراهی با ایران در قضیه فلسطین.  

از چند روز پیش که خبر سفر رئیس جمهور ایران به 4 کشور آمریکای لاتین رسانه ای شد؛ بلافاصله آمریکایی ها به این موضوع واکنش نشان دادند و کاخ سفید بطور صریح نگرانی و خشم خود را ابراز کرد.
ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا جمعه گذشته و 2 روز مانده به سفر احمدی نژاد به منطقه آمریکای لاتین تصریح کرد که ما به کشورها اعلام کرده ایم که اکنون زمان تعمیق روابط با ایران نیست.
اما علی رغم ابراز نگرانی کاخ سفید و آنچه که آنها هشدار به کشورها برای عدم هرگونه روابط با ایران مطرح کرده بودند، احمدی نژاد و هیئت ایرانی روز گذشته ایران را به سمت کاراکاس ترک کردند. در این سفر علاوه بر ونزوئلا، رئیس جمهور کشورمان به نیکاراگوئه، کوبا و اکوادور نیز سفرخواهد کرد.
رسانه های غربی در تحلیل این سفر ایران به منطقه آمریکای لاتین و تقویت روابط تهران با 4 کشور این منطقه اذعان می کنند رهبر ایران، آمریکای لاتین را به حیاط خلوت جمهوری اسلامی تبدیل کرده است و واشنگتن با همه فشارها و تهدیدها قادر به جلوگیری از نفوذ ایران در قاره آمریکا نیست.
تحلیل هریتیج
از سفر احمدی نژاد
در همین ارتباط؛ پایگاه اینترنتی بنیاد هریتیج با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به آمریکای لاتین خاطرنشان کرد که این سفر نشان دهنده کاهش نفوذ واشنگتن است. این پایگاه اینترنتی در تحلیلی به قلم ری والسر و جیمز فیلیپس نوشت: سفر احمدی نژاد به آمریکای لاتین برای دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نشان دهنده تداوم کاهش نفوذ واشنگتن در منطقه و نیز نیاز فوری به اتخاذ سیاستی فعال است تا امنیت و منافع آمریکا در همسایگی اش حفظ شود و پیش برود.
این مقاله با اشاره به اینکه ایران حضور دیپلماتیک خود را در آمریکای لاتین گسترش داده است درباره اهدافی که جمهوری اسلامی در آمریکای لاتین دنبال می کند اضافه کرد: ایران به دنبال پوششی دیپلماتیک و حمایت بین المللی در برابر آمریکا و اروپای غربی است که به طور فزاینده ای تحریم های شدیدتری را اعمال می کنند. ایران به دنبال مکان هایی اقتصادی و تجاری برای دامنه محدود صادرات و منابع ایمن عرضه برای بازار داخلی خود است.
بنیاد هریتیج همچنین در این مقاله ادعاهایی را نسبت به علت گسترش روابط ایران با آمریکای لاتین مطرح کرد.
البته در این مقاله با تشریح روابط ایران با هر یک از کشورهای آمریکای لاتین مانند ونزوئلا، نیکاراگوئه، گواتمالا و اکوادور تصریح شده است که دولت اوباما درباره ایران عملکرد ضعیفی داشته است.
بنیاد هریتیج در این مطلب به مقامات آمریکایی توصیه کرده است تا جلوی نفوذ ایران در قاره آمریکا گرفته شود اما تأکید کرده راه حل مشخصی در این مورد وجود ندارد. در همین حال، خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به سفر احمدی نژاد به منطقه آمریکای لاتین، هدف از این سفر را جلب حمایت کشورهای این منطقه با توجه به تشدید تحریم های غرب بر ضد اقتصاد و صادرات نفتی ایران اعلام کرد و به تشریح جزئیات مناسبات تهران و کاراکاس پرداخت.
رویترز در گزارش خود نوشت: جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا هر دو ضد آمریکایی هستند و طی سالیان اخیر در ابعاد سیاسی و تجاری و اقتصادی همکاری های نزدیکی با یکدیگر برقرار ساخته اند که خشم واشنگتن را برانگیخته است. این گزارش افزود: آنها به دنبال تضعیف «امپریالیسم» آمریکا هستند و از ایجاد جهانی چند قطبی حمایت می کنند که در آن چندین مرکز قدرت وجود داشته باشد.
رویترز همچنین به میزان همکاری اقتصادی ایران و ونزوئلا طی سال های اخیر پرداخت و گزارش داد: دو کشور دهها توافق نامه به امضا رسانده اند که ارزش آنها بر روی کاغذ بالغ بر صدها میلیون دلار برآورد می شود. ایران در ونزوئلا برنامه های مختلف را در زمینه توسعه و احداث مسکن، کارخانه های فرآورده های لبنی و خودروسازی به اجرا درآورده است.
از سوی دیگر؛ سایت خبری «میامی هرالد» هم در گزارشی خاطرنشان کرد که سفر احمدی نژاد به آمریکای لاتین موجب نگرانی واشنگتن شده است.
میامی هرالد به نقل از استفان جانسون تحلیلگر مرکز تحقیقات بین المللی و استراتژیک آمریکا با اشاره به این سفر نوشت: ایران به شدت تلاش می کند به خاری در گلوی آمریکا تبدیل شود.
همچنین اندیشکده مطالعات راهبردی و بین الملل آمریکا با اشاره به سفر احمدی نژاد به آمریکای لاتین، این سفر را ششمین سفر او به کشورهای منطقه آمریکای لاتین دانست و تأکید کرد نگرانی های آمریکا از اتحاد کشورهای آمریکای لاتین با ایران شدت گرفته و واشنگتن از تبدیل شدن ایران به صدای جهان اسلام در این منطقه واهمه دارد. در این گزارش همچنین به این موضوع تصریح شده است که تهران، کشورهای آمریکای لاتین را از غرب دور کرده است.
ملت های آمریکای لاتین
بیدار شده اند
رئیس جمهور کشورمان روز گذشته پیش از آغاز سفر دوره ای خود به چهار کشور آمریکای لاتین، مطالبات تاریخی مردم این منطقه را به مطالبات تاریخی ملت ایران نزدیک دانست.
محمود احمدی نژاد، روز یکشنبه پیش از ترک تهران به مقصد کاراکاس در تشریح اهداف سفر یک هفته ای خود به کشورهای آمریکای لاتین با اشاره به روابط خوب و رو به گسترش ایران با کشورهای آمریکای لاتین، اظهار داشت: مطالبات تاریخی مردم این منطقه با مطالبات تاریخی ملت ما نزدیک است و ما شاهد نهضت های ضد استعماری مردم این منطقه در برابر زیاده خواهان نظام سلطه بوده ایم و آنها در برابر این زیاده خواهی ها مقاومت می کنند.
رئیس جمهور گفت: این منطقه، منطقه ای است که نظام سلطه تصور می کرد حیاط خلوتش است، ولی ملت های این منطقه بیدار شدند، در برابر زیاده خواهی ها ایستادند و به صورت مستقل انتخابات خود را انجام می دهند.
احمدی نژاد از ونزوئلا به عنوان اولین ایستگاه سفر خود به آمریکای لاتین نام برد و اظهار داشت: امروز ]روز یکشنبه[ آقای چاوز قهرمان مبارزه با استکبار و خدمت گزاری به مردم و قطع وابستگی های سیاسی و اقتصادی در این منطقه است. حرکت مردم ونزوئلا برای بسیاری از کشورهای این منطقه الهام بخش بوده است.
احمدی نژاد با بیان این که جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گسترده ای دارند، گفت: در جریان این سفر مروری بر پروژه ها، طرح ها و کارهایی که باید انجام شود، خواهیم داشت و ان شاءالله توافقات جدیدی بین دو کشور ایجاد خواهد شد.

نظرات 5 + ارسال نظر
رزمنده مجازی سه‌شنبه 20 دی 1390 ساعت 10:27 http://www.virtualworrior.blogfa.com

سلام بر همه ی رزمندگان جنگ نرم
«فیس‌بوک» «اسب تروای» مافیای یهود شده است
بازی رایانه ای بتلفیلد 3 ، بازی بر علیه سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس
کشف بزرگترین شبکه جاسوسی صهیونیستی
راه اندازی اینترنت ملی، آمریکا را غافل گیر می کند
جنگ سایبری چیست ؟
آرم جدید وزارت اطلاعات + عکس
اف بی ای به دنبال نرم افزار های جاسوسی
مطالبی است که هم اکنون در وبلاگ رزمنده مجازی قرار دارد .
انتشار این مطالب با ذکر منبع بلامانع است . یا علی مدد

هادی سه‌شنبه 20 دی 1390 ساعت 23:20 http://islamdinehagh.blogfa.com

اربعین است و کاروان تأثیرگذار عشق آمده است. فرزند مکه و منا ـ زین العباد ـ آمده است؛ پیک انقلاب گر، برای شامیانی آمده است که دل هاشان از بنای مسجد دمشق هم سخت تر بود.
سلام.
التماس دعا
یاعلی

سرباز کمپ سه‌شنبه 20 دی 1390 ساعت 23:31 http://camp707.com

طرح / خانه سینما فتح شد.
http://camp707.com/archives/2188

نظر شما راجع به خانه سینما چیه؟

صدر چهارشنبه 21 دی 1390 ساعت 00:44 http://100r.persianblog.ir/

سلام علیکم
با نام بصیرت شمارو اد کردم. هر وقت اد کردید خبرم کنید.
موفق و موید باشید

سرباز کمپ چهارشنبه 21 دی 1390 ساعت 17:51 http://camp707.com

طرح روز/ جعفر علی شاه آزاد رفت!

خوشحالی تا چه حد؟ در حد سقوط یک دیکتاتوری دیگر؟ ... یا بیشتر؟

http://camp707.com/archives/2219

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد