بصیرباش

الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر

بصیرباش

الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر

آ‌سایش و آرامش همگانی با قناعت به دست می‌آید

یک استاد دانشگاه گفت: قناعت زمانی به وجود می‌آید که ما قدر نعمت‌های الهی را بدانیم.

راضیه محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: تا مساله مصرف برای ما درست جا نیفتد نمی‌توانیم معنی قناعت را بفهمیم از این تعبیر قرآن که "شکر نعمت باعث افزایش نعمت می‌شود" کاملا متوجه اهمیت درست مصرف کردن می‌شویم، یعنی این شکر نعمت‌ ما در برابر کفران نعمت روی تمام فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی ما اثر می‌گذارد.

وی افزود: برای داشتن نعمت‌های الهی باید دو مساله را در نظر بگیریم، یکی چگونگی استفاده از نعمت‌ها و دیگری شکر نعمت که عامل تداوم نعمت‌هاست. در فرهنگ اسلامی نعمت بر اساس استحقاق بندگان نیست بلکه بر اساس لطف الهی صورت می‌گیرد و ما باید با قناعت کردن از نعمت‌های خدا سپاسگزاری کنیم.

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: مساله بعدی که در روایات هم خیلی بر آن تاکید شده و با عملی کردن آن به قناعت می‌رسیم انفاق و بخشش نعمت‌ها به نیازمندان است.

محمدزاده در ادامه تاکید کرد: ‌برای رسیدن به عدالت اجتماعی و رشد و شکوفایی اقتصادی ما باید درست مصرف کردن را یاد بگیریم، اگر مصرف به درستی صورت بگیرد هم به نفع افراد است و هم به نفع جامعه و دستیابی به اهداف متعالی کار ساده‌ای می‌شود و آسایش و آرامش همگانی هم به وسیله قناعت به دست می‌آید.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به مصرف بیهوده و نادرست از دیدگاه قرآن گفت: اسراف و تبذیر باعث خروج از عدالت و ظلم به خود و دیگران می‌شود، خداوند هرگاه می‌خواهد از مسائل مختلف عبادی صحبت کند در کنار آن هم از بخشش مال و ثروت و تولید اقتصادی در قالب کالا یا خدمات یا اطعام دادن وارد می‌شود.

وی افزود: قناعت مساوی با انفاق است و انفاق زمانی انجام می‌شود که ما از چیزهایی که داریم در حد نیاز خود استفاده و مابقی آن را ببخشیم که منجر به اسراف نشود.

این استاد دانشگاه در ادامه به نهادینه کردن فرهنگ قناعت در جامعه اشاره کرد و گفت: ‌اولین مرحله خانواده‌ها هستند که باید شعار آن‌ها این باشد که هیچگاه از حد اعتدال مصرف خارج نشوند و این مساله تنها شامل خانواده‌ها نیست بلکه تمامی افراد جامعه هم باید روی این شعار تاکید کنند و اگر جایی غیر از این امر را دیدند به صورت امر به معروف و نهی از منکر که جزء واجبات اسلام است عمل کنند.

محمدزاده تاکید کرد: یکی از عناصر مهم شکل‌گیری فرهنگ قناعت در جامعه کارگزاران نظام و دولت هستند که نقش خیلی مهمی در نهادینه کردن این موضوع در جامعه دارند.

وی افزود: کارگزاران نظام باید تمام چیزهایی که برای رشد و شکوفایی اقتصادی لازم است را به وجود بیاورند از طریق مدیریت یا نظارتی که بر روند تولید، توزیع و مصرف دارند و صدا و سیما نیز در این امر نقش بسزایی دارد که می‌تواند از طریق فیلم و یا کارشناسان به صورت نمونه عملی آن را در جامعه نهادینه کند.

                                                      55-5.JPG 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد