بصیرباش

الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر

بصیرباش

الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر

زمینه سازی خاتمی برای گام های بعدی (خبر ویژه)

خاتمی در دیدار گروهی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران درباره حضور خود در انتخابات توضیح داد. براساس گزارش ها، خاتمی در این ملاقات مورد اعتراض های جدی واقع شده مبنی بر اینکه حتی اگر تصمیم او حضور در انتخابات بود، چرا همین تصمیم را علنی و شفاف اعلام نکرد.
به گزارش سایت انجمن اسلامی مذکور، ملاقات کنندگان به خاتمی گفته اند: شما میان دوراهی گرفتار بودید اینکه رای ندادن شما تضعیف نظام است و رای دادن شما در حال گرفتاری آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد و بسیاری از دوستان، خوب نیست. البته نقطه ضعف شما در اتخاذ تصمیم روشن است. شما در زمان ریاست جمهوری گفتید نمی خواهید در این مقام در راس اپوزیسیون باشید ولی بعد از ریاست جمهوری چرا تکلیف خود را روشن نکردید؟ می بایست از دو ماه پیش شفاف با مردم صحبت می کردید که

 باید رای داد یا نداد و به آن عمل می کردید. مشکل همه ما اینکه دچار انفعال هستیم و یکی از معضلات ما فقر روش مندی و نداشتن راهبرد مشخص است. ما نمی توانیم ذهن شما را بخوانیم ولی عمل شما گاه منفعلانه است. ما نمی دانیم مرز اصلاح طلبی کجا است؟ آیا خط قرمزی وجود دارد؟ شما برای حضور در انتخابات شرایطی گذاشتید آیا برآورده شد؟ شاید آینده ثابت کند که کار شما درست بوده است ولی تبعات اقدام خود را از نظر دور ندارید. کاش قبلا با صراحت از حضورتان خبر می دادید که جامعه دچار سوءتفاهم نمی شد.
پس از مطرح شدن پرسش ها و مطالب از سوی اعضای این انجمن، خاتمی با بحرانی نشان دادن شرایط و مطرح کردن توهم توطئه برخی تندروهایی که سعی داشتند اصلاح طلبان و نظام را رودرروی هم قرار دهند سعی بر توجیه عملکرد خود کرد که بعدها مطالب منتشر شده در وبلاگ ها و فیس بوک افراد حاضر در این جلسه نشان داد این افراد هنوز نسبت به عملکرد خاتمی انتقاد دارند و دلایل خاتمی را نپذیرفته اند.
همچنین حسین نقاشی دبیر اسبق این انجمن که در دیدار با خاتمی حضور داشته در صفحه فیس بوک خود نوشت: ایشان به دماوند رفته بودند تا در واقع به نوعی قهر سیاسی داشته باشند با این انتخابات انتخاباتی که مغایر با شروط مطرح شده از سوی ایشان بود. آقای خاتمی تاکید می کند که اساسا از ابتدا موافق تحریم انتخابات نبوده و این کار را دارای بار حقوقی-سیاسی خاصی می داند. از دید ایشان در انتخابات همین مجلس دست کم تا 50 درصد مردم مشارکت می کردند و در این اوضاع و احوال اساسا تحریم معنایی ندارد. کسی تحریم می کند که مطمئن باشد مشارکت را به پایین 20 درصد می تواند بکشاند. از این رو دو امر مشارکت در معرفی کاندیدا و لیست انتخاباتی دادن با رای دادن شخصی را از هم جدا می کنند و همچنین معتقدند می بایست حداقل یک هفته زودتر این تفاوت فاز خود را در بحث تحریم انتخابات پر رنگ تر مطرح می کردند.
وی می افزاید: با این حال [آقای خاتمی] می گویند این تصمیم و آن روز و شبی که بر ایشان گذشت، یکی از سخت ترین روز و شبهای شان بود. از عواطفی که از هواداران می توانست جریحه دار شود تا اهل بیت منزل خودشان! با توجه به فرصت محدود پیش رو، تنها توانستند با تعداد کمی از افراد غالبا مجمعی مشورت کنند و نهایتا رای به «جمهوری اسلامی» را به صندوق می اندازند. ایشان تاکید دارند که من برانداز نبوده و نیستم... من [نقاشی] نسبت به آنچه گفته شد متقاعد نشدم، هر چند به اقدام شرافتمندانه او احترام می گذارم.
در همین حال ایلنا گزارش داد که خاتمی در این دیدار گفته است: ما اسلام را قبول داریم... طبعا وقتی از نظام و حکومت سازگار با دین صحبت می شود نباید قوانین و ساز و کارها مغایر با احکام شرع باشد... ما اصلاح طلبان خود را درون نظام تعریف می کنیم. بنابراین با براندازی نظام مخالفیم، گذشته از این که این توهم که می شود این نظام را برانداخت، توهم باطل است. نظام به قیمت گرانی بدست آمده است هم به لحاظ اعتقادی و هم به لحاظ عملی نمی شود و نباید از آن دست برداشت، اصل نظام حاصل انقلاب بزرگی است و پشتوانه مردمی هم دارد.
خاتمی با تاکید بر این که اگر انتقاد و اعتراضی هست در درون نظام است نه علیه آن، ادامه داد: کسانی که خود را در درون نظام می دانند انتقادهایی دارند و راه و رسم بیان انتقادات را نیز راه و رسم مدنی و دوری از خشونت می دانند.
خاتمی به این پرسش پاسخ نداد که چرا در جریان فتنه 88 از مراجعه به راهکارهای قانونی خودداری کرده و برای بهره گیری دشمنان از ادعای دروغ تقلب، به آشوب های خیابانی روی آورده است!
خاتمی در ادامه، با بیان این که اصلاحات به این نتیجه رسید که لیست و نامزد نداشته باشد، گفت: اما تصریح شد که این امر به معنی تحریم انتخابات نیست و هیچکس هم از شرکت در انتخابات منع نشد، ولی فضا به سویی رفت که انگار انتخابات از سوی اصلاحات تحریم شده است و با توجه به اینکه هر دو طرف مدعی تحریم انتخابات؛ تبلیغات و امکانات وسیع تبلیغی داشتند بر آن دامن زدند و متاسفانه ذهنیت و انتظاری در میان بخشی از نیروها بخصوص جوانان شکل گرفت. اگر بخواهم از خود انتقاد کنم باید بگویم که ما نبایست بگذاریم چنین ذهنیت و توقعی پدید آید ولی به هر حال این مشکل وجود داشت.
یادآور می شود بر خلاف ادعای اخیر خاتمی، وی قبلا انتخابات را بی معنا توصیف کرده بود. همین موضوع از سوی برخی اصلاح طلبان خارج نشین به عنوان تحریم انتخابات مطرح و علنا مورد تبلیغ قرار گرفت اما خاتمی طی چندماه اخیر حتی حاضر نشد علیه این خط تبلیغاتی و سیاسی موضع بگیرد و درباره اینکه آیا شما در انتخابات شرکت می کنید، به خبرنگاران در حاشیه مراسم ختم پدر عبداله نوری گفت ما مخلص همه شما هستیم! بنابراین او در آن زمین به اعتبار بازی خوردن از عناصر نفوذی تندرو، مایل بود در خدمت جبهه تحریم قرار گیرد اما نظرسنجی های هفته های آخر به انضمام حماسه کم سابقه 22 بهمن و شکست پروژه برگزاری تظاهرات در 25 بهمن به خاتمی ثابت کرد که در صورت عدم حضور در انتخابات اسباب انگشت نما شدن و سرافکندگی همیشگی او خواهد شد و... خاتمی بدین ترتیب بعدازظهر جمعه در روستای وادان دماوند دور از چشم خبرنگاران در انتخابات شرکت کرد.
گفتنی است برخورد خاتمی در این جلسه نشان می دهد که وی می داند ماجرای تحریم انتخابات از جانب او قابل انکار نیست ولی در همان حال می کوشد به مخاطبان خویش بفهماند که راه خود را از آنها جدا کرده است و ضمن تحلیل شرایط، این نکته را نیز به آنها القاء می کند که باید منتظر گام های بعدی او نیز باشند.

نظرات 3 + ارسال نظر
محمد دوشنبه 22 اسفند 1390 ساعت 08:23 http://shahid90.blogfa.com

خاتمی

زهرا سه‌شنبه 23 اسفند 1390 ساعت 00:37 http://velayi.persianblog.ir/

سلام و درود
من به اسم خاتمی هم آلرژی گرفتم چون هر وقت اسمش رو میشنوم یاد حوادث 88 و البته قضایای ریاست جمهوریش میشم.موندم چطور تونستیم این موجود رو 8 سال تحمل کنیم ؟!!
اون وقت 11 روز غیبت دکتر احمدی نژاد رو که یک انسان هست و جایزلخطا مدام داریم تو سرش میزنیم و همه خدماتش رو زیر سوال میبریم.
ممنون از اطلاع رسانیتون.موفق باشید

خدا از دهنت بشنوه زهرا خانم به خدا امثال لاریجانی اگه نبودن دکتر مملکتو آباد می کرد

آرمانهای یک ملت سه‌شنبه 23 اسفند 1390 ساعت 23:33 http://arman-iran.persianblog.ir/

سلام بر شما و ممنون از مطالب زیبایتان
خاتمی از آن بید هاست که به آن سمت میرود که باد به آن سمت میوزد.
مزدوران منفعت طلبی که حتی به هم کیش خود هم رحم نمی کنند.
کیش اسلام نه؛ کیش نفاق.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد