بصیرباش

الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر

بصیرباش

الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر

ایران بستن تنگه هرمز را تمرین کرد

در آخرین روز رزمایش و با شلیک موفق موشک های کروز
 ایران بستن تنگه هرمز را تمرین کرد

در دهمین روز از رزمایش دریایی ولایت 90، موشک های کروز ساحل به دریای «قادر» و کوتاه برد «نصر» با موفقیت شلیک شد و به اهداف تعیین شده اصابت کردند.
رزمایش ولایت 90 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از روز شنبه سوم دی ماه در آب های خلیج فارس و دریای عمان آغاز شد و امروز سه شنبه با رژه یگان های شرکت کننده در این رزمایش به کار خود پایان می دهد.
روز دوشنبه (دیروز) برای نخستین بار موشک ساحل به دریای برد بلند «قادر» با موفقیت علیه هدف از پیش تعیین شده شلیک شد. 

 

 

 

سامانه فوق پیشرفته خوداتکای «قادر» موشکی است که در بخش رادار، ماهوار، میزان دقت در انهدام اهداف و میزان برد و مسافت و نیز مکانیزم های هوشمند ضد رهگیری و اختلال در مسیر در مقایسه با نسل قبل از خود ارتقا یافته است.
گفتنی است؛ موشک قادر که توسط وزارت دفاع به تولید انبوه رسیده است با برد حدود 200 کیلومتر و قابلیت آماده سازی و واکنش سریع می تواند اهداف دریایی از جمله ناوچه ها و ناوهای جنگی و اهداف ساحلی دشمن را منهدم کند.
همچنین روز گذشته در رزمایش بزرگ دریایی ولایت 90 موشک ساحل به دریای بردکوتاه «نصر» نیز با موفقیت شلیک شد و به هدف اصابت کرد. لازم به ذکر است موشک «نصر» نیز از نوع موشک کروز است که می تواند شناورهای 3 هزار تنی را منهدم کند.

دیروز در رزمایش دریایی ولایت 90، برای اولین بار بود که با ایجاد تغییر در تاکتیک رزم موشک «نصر» که پیش از آن از روی شناور شلیک می شد، این سامانه موشکی از ساحل به سمت دریا شلیک شد. به گزارش فارس، موشک هوشمند و کروز «نصر» با قرار گرفتن در لایه های دفاع ساحلی می تواند مکمل خوبی برای پدافند ساحلی در کنار سامانه های توپخانه ای باشد که قابلیت انهدام شناورهای نفوذکننده به آب های ساحلی جمهوری اسلامی را خواهد داشت. 


همچنین دیروز موشک سطح به سطح نور از روی ناوشکن موشک انداز نقدی شلیک و با موفقیت به هدف اصابت کرد. خاطرنشان می شود همزمان با برگزاری رزمایش بزرگ نیروی دریایی ارتش در آب های جنوب، جمعی از فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح از جمله سرلشکر محمد باقری معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با حضور در منطقه عمومی رزمایش از نزدیک شاهد برگزاری مراحل مختلف آن بودند.
همچنین؛ امیر عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش، سردار علی شادمانی از فرماندهان ستاد کل نیروهای مسلح، امیر هاشمی معاون عملیات کل ارتش، امیر سلامی جانشین معاونت عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، امیر امیری معاون جهاد و خودکفایی کل ارتش، محمد اسلامی معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جمعی از فرماندهان عالیرتبه ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه و ارتش از جمله فرماندهان حاضر در منطقه رزمایش بودند.
همچنین روز گذشته جمعی از ناظران بین المللی از کشورهای دوست و همسایه از نزدیک شاهد برگزاری مراحل مختلف رزمایش بزرگ نیروی دریایی ارتش کشورمان بودند. در همین حال، سرتیپ سیدعبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش در سخنانی با بیان اینکه «رزمایش ولایت 90 بالاتر از راضی کننده بود»، تصریح کرد: دشمنان باید باور کنند که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یک قدرت دریایی است اما این قدرت تنها برای متجاوزان و مستکبران هراس آور است اما برای کسانی که به حق خود قانع هستند حامل پیام صلح و دوستی است.
موسوی، روحیه و اراده قوی نیروی انسانی، تاکتیک های بکار رفته، انسجام بین نیروهای مختلف نظیر قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء و نیروی هوایی ارتش و نیز تجهیزات به کار گرفته شده در رزمایش ولایت 90 را از جمله نقاط قوت آن عنوان کرد.
وی، معنویت را برگ برنده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: در بخش نیروی انسانی و از نظر روحیه و اراده، به این رزمایش نمره 100 می دهیم و بخش تاکتیک ها و پشتیبانی این رزمایش نیز در سطح عالی بود ولی در بخش تجهیزات، نمره آن را 90 ارزیابی می کنیم، چرا که برای خودمان سخت گیری می کنیم و انتظار بیشتری از خود داریم.
کنترل دریای عمان
و اقیانوس هند 
سخنگوی رزمایش ولایت90 نیز در ارزیابی این رزمایش تاکید کرد که سامانه هایی که در رزمایش آزمایش شدند کلیه توقعات و نیازمندی های ما را برآورده کردند.
امیر دریادار «سیدمحمود موسوی»، شامگاه یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت در وسعتی بسیار گسترده و با استفاده از تنوع و تعدد یگان های موجود در سازمان رزم خود، نشان داد که توانمندی و قابلیت کنترل دریای عمان و شمال اقیانوس هند را دارد. وی افزود: بی گمان، زمانی که ما بتوانیم کنترل لازم را بر محدوده ای به این وسعت با گستردگی خاص و ویژه داشته باشیم، اعمال کنترل بر یک آبراه به مراتب از نظر وسعت کوچک تر، کاری سهل تر و آسان تر خواهد بود و نیازمند سازمان و تجهیزاتی به مراتب کمتر از تجهیزات و یگان هایی خواهد بود که در این رزمایش به کار گرفتیم.
سخنگوی رزمایش بزرگ دریایی «ولایت 90» تاکید کرد: زمانی که ما بتوانیم سازمان به کار گرفته در رزمایش بزرگ دریایی ولایت را مدیریت و هدایت کنیم و محدوده ای با چنین وسعت را تحت کنترل عملیاتی و اشراف اطلاعاتی خود در بیاوریم، انجام این کار در محدوده ای کوچک تر یقینا کار ساده تری خواهد بود. دریادار موسوی اظهار داشت: با توجه به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز، هرآنچه که سیاستمداران میهن اسلامی در این خصوص تصمیم بگیرند توانایی اجرایی شدن آن در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود خواهد داشت و انجام این رزمایش بزرگ دریایی بیانگر این قابلیت و توانمندی است. دریادار موسوی ادامه داد: یقینا ما به دنبال برقراری و ایجاد امنیتی مستمر و مداوم و مطمئن برای منطقه راهبردی خلیج همیشه فارس و تنگه هرمز هستیم و این مشروط به این است که منافع و حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران در این تنگه راهبردی در اولویت قرار گیرد. چنانچه، به هر دلیلی، منافع میهن اسلامی ما در این آبراه استراتژیک خدشه دار شود و تدابیر دفاعی لازم در این خصوص به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از طریق سلسله مراتب ابلاغ شود، آمادگی انجام تدابیر ابلاغی به طور کامل و در حداقل زمان ممکن در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. دریادار موسوی درباره هشدارهای آمریکا در خصوص بسته شدن تنگه هرمز و ایجاد موانع احتمالی برای این موضوع گفت: همان گونه که فرماندهی معظم کل قوا فرمودند، این قابلیت در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که در صورت نیاز، تهدید را با تهدید و هشدار را با هشدار پاسخ دهد. وی افزود: برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت و حضور نیروهای گسترده در این رزمایش بیانگر این است که این قابلیت و توانمندی برای نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. ما معتقدیم که باید منافع کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس و کشورهای مجاور تنگه استراتژیک هرمز در اولویت قرار گیرد و چنانچه این منافع در اولویت اول قرار داده نشود و صرفا برخی از کشورها به دنبال منافع یکجانبه خود باشند، جمهوری اسلامی ایران همان گونه که تا به حال نشان داده است، به هیچ وجه زیر بار زور و تهدید نخواهد رفت و با کلیه امکانات و تجهیزات خود در جهت احقاق حقوق مسلم خود در هر نقطه که لازم باشد گام خواهد برداشت. دریادار موسوی گفت: در رزمایش بزرگ دریایی ولایت بخش زیادی از تجهیزات نوین و جدید، که در شاخه های مختلف تولید و در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بود، به صورت عملی آزمایش شد.
دریادار موسوی در خصوص حضور نیروهای فرامنطقه ای در منطقه خلیج فارس گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که کلیه تحرکات نیروهای فرامنطقه ای را در منطقه زیر نظر دارد. وی افزود: حضور نیروهای فرامنطقه ای و آمریکا در آب های آزاد و بین المللی برابر عرف و قوانین بین المللی بلامانع است، همانگونه که حضور نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در سایر آبراه ها و آب های بین المللی بلامانع است. دریادار موسوی درباره استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در نیروی دریایی ارتش گفت: به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین در سطح نیروهای مسلح اکثر کشورها به صورت بسیار گسترده و وسیع در حال انجام است و جمهوری اسلامی ایران نیز برای تکمیل زنجیره دفاعی اش و به منظور داشتن اشراف اطلاعاتی مورد نیاز در سطح منطقه مورد نظر، بهره برداری از انواع هواپیماهای بدون سرنشین را در دستور کار دارد. دریادار موسوی اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به این هواپیماها مجهز است، و از این هواپیماها به منظور گشت و شناسایی و کنترل آبراه های مورد نظر به صورت دریاپایه، یعنی پرتاب از طریق یگان های شناور در دریا، و به صورت ساحل پایه، یعنی اعزام از نقاط مورد نظر در سواحل نسبت به انجام گشت و شناسایی منطقه، اقدام می کند.
دستاوردهای رزمایش ولایت90
وی درباره مهم ترین دستاوردهای رزمایش بزرگ ولایت، گفت: از جمله دستاوردهای این رزمایش، شبیه سازی میدان واقعی نبرد برای حضور نیروهای شرکت کننده در این رزمایش به منظور اجرای تکنیک ها و تاکتیک های عملیاتی مورد نظر و به کارگیری سازمان رزم در اختیار، جهت ایجاد هماهنگی بیشتر و کسب آمادگی برای حضور در میادین نبرد واقعی است. دریادار موسوی آزمایش سامانه های، تجهیزات، تسلیحات و دستگاه های نوین و جدید را از دیگر دستاوردهای رزمایش عنوان کرد و گفت: آزمایش این تجهیزات در کلیه ابعاد شامل سامانه های توپخانه، سامانه های موشکی، سامانه های مخابراتی و ارتباطی، سامانه های جنگال، سامانه های مراکز کنترل و فرماندهی و سایر تجهیزات بصورت عملی در میدانی واقعی برای ارزیابی میزان قابلیت ها و توانمندی این تجهیزات که با ابتکارات و خلاقیت ها و توانمندی های موجود در میهن اسلامی ساخته و تحویل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گردیده است، صورت گرفت. موسوی در ادامه، انتقال تجربه و دانش به نیروهای جوان و تازه وارد به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارتقای میزان قابلیت ها و توانمندی های آن ها برای تقبل مسئولیت های سنگین تر در آینده و همچنین ارایه بخشی از قابلیت ها و توانمندی های موجود در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به هم میهنان و اعلام آمادگی برای حراست از کشور را بخشی از دستاوردهای این رزمایش دانست. وی همچنین تقویت هماهنگی موجود بین نیروهای متعدد شرکت کننده در رزمایش را از دیگر دستاوردها دانست و گفت: انجام کار مشترک بین یگانهای شناور سطحی، زیرسطحی، پروازی، تیپ های تفنگدار و عملیات ویژه، غواصی، مراکز بهداشت و درمان، سامانه های موشکی و همچنین همکاری با نیروهای هوایی و قرارگاه پدافند هوایی، نیازمند تعامل و ارتباط و هماهنگی مناسبی است که با برگزاری این رزمایش به دنبال آن بودیم.
قدرت بازدارندگی رزمایش ولایت 90
از سوی دیگر؛ برگزاری مقتدرانه رزمایش دریایی ولایت 90 از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهارنظر ناظران و کارشناسان خارجی را مبنی بر قدرت دریایی کشورمان در پی داشت.
در همین زمینه سرتیپ بازنشسته عباس نصرالله از بیروت، در گفت وگو با شبکه تلویزیونی العالم درباره آزمایش موشکهای جدید ایران گفت، این موشکها به علت داشتن توانایی رادارگریزی می توانند اهداف دشمن را هدف قرار دهند. موشکهای ایران عامل بازدارنده در برابر حملات دشمن است. مهمترین مسئله در مورد این موشکها آن است که ساخت خود ایران است. ایران با تکیه بر پیشرفت علمی و فناوری خود توانایی ساخت چنین سلاحهایی را هماهنگ با توسعه سلاحهای غربی دارد. آمریکا و غرب هم فناوریهای رادارگریز و هوشمند را دنبال می کنند. وی افزود، تنگه هرمز اهمیت بسیار زیادی دارد و این مانورها به همین علت در منطقه حساسی انجام شد. تنگه هرمز را از نظر اهمیت راهبردی، نظامی و تجاری می توان با کانالهای سوئز و پاناما مقایسه کرد. ایران که با تحریمها و تهدیدات غرب روبروست بر این تنگه تسلط دارد. هدف از این مانورها نمایش قدرت و نمایش کارایی سلاحهای ساخت ایران است. ایران نشان می دهد که توانایی ضربه زدن به طرف مقابل را دارد. این مانورها از نظر ژئوپلتیک تاثیرگذار است.
همچنین «امین حطیط» در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «بی بی سی عربی» از بیروت، درباره رزمایش دریایی ایران و آزمایش موشک میان برد در این رزمایش، گفت: عملکرد دفاعی این موشک دایره بسیار مستحکمی ایجاد خواهد کرد و در واقع گنبدی فولادی در برابر هواپیماها و در عرصه دریایی تشکیل می دهد. وی گفت: در واقع، این به این معناست که ایران دارای قدرت کامل و کافی برای بستن تنگه هرمز است.
عبدالله الاشعل کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری مصر نیز با اشاره به رزمایش اخیر ایران، آن را بیانگر قدرت تهران جهت حاکمیت بر نقاط استراتژیک جهان مانند تنگه هرمز دانست.
وی در گفت وگو با فارس افزود: به نظر من برگزاری این رزمایش ها توسط ایران صرف نظر از آزمودن قدرت خود در منطقه، پیام شفاف روشنی برای اسرائیل و آمریکا دارد.

نظرات 3 + ارسال نظر
میم شین سه‌شنبه 13 دی 1390 ساعت 00:40 http://9day88.blogsky.com/

لینک شدید
یا علی

حمید توکلی سه‌شنبه 13 دی 1390 ساعت 20:24 http://www.ebratha.persianblog.ir

سلامعلیکم. موفق و سربلند باشید جهادگران

با عرض سلام و خسته نباشید وبلاگتون بسیار عالی بود انشاءالله در این راه موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد