بصیرباش

الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر

بصیرباش

الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر

چرا غرب نمی تواند به ایران حمله کند؟

با توجه به اینکه ایران دارای توانایی دفاعی استٰ، تسلیحات از جمله موشکهای متعارف ایران به دنبال حمله اسرائیل به سوی شهرهای اسرائیل و پایگاههای آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس نشانه خواهد رفت. 

iran

طبل جنگ علیه ایران با سرعتی زیادتر در حال کوبیدن است. صدای این طبل از تل ٱویو و پایتخت‌های غربی آنقدر گوش خراش بوده که به آسانی می‌تواند به نقطه اوج برسد. اگر ایران در برنامه هسته‌ای خود بر مواضع‌اش پافشاری کند و اسرائیل و حامیانش نیز سیاستهای قبلی خود را دنبال کنند، اوضاع پیچیده‌تر از گذشته خواهد شد.

شیمون پرز اعلام کرد که احتمال حمله به ایران به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است و این اظهارنظر پیش از گزارش بحث برانگیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شد. در این گزارش متاسفانه از یک محققی که به صورت مسالمت آمیز در راستای صنعت ناتو الماس فعالیت می کرده به عنوان دانشمند هسته‌ای یاد شده است. ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به ایفای نقش به عنوان ابزاری در دست آمریکا متهم کرده است و هشدار داده که اگر به ایران حمله شود، با مشتی آهنین به این حمله پاسخ خواهد داد.

برخی معتقدند که حمله اسرائیل به ایران می‌تواند در روند برنامه هسته‌ای ایران تاثیر جدی بگذارد اما اکثر تحلیل‌گران معتقدند که این نوع حمله فقط ایران را دو تا سه سال به عقب در روند برنامه هسته‌ای می برد. دکتر هلن کالدیکوت پیشتر هشدار داده است که حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران منجر به انتشار مقادیر زیادی رادیواکتیو خواهد شد که این برای کشورهای منطقه نیز خظرآفرین است.

با توجه به اینکه ایران دارای توانایی دفاعی است، تسلیحات از جمله موشکهای متعارف ایران به دنبال حمله اسرائیل به سوی شهرهای اسرائیل و پایگاههای آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس نشانه خواهد رفت.

در حالیکه صدام در زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ از سوی جامعه جهانی منزوی شده بود، ایران در این مقطع زمانی از دوستانی قوی همچون سوریه، حماس و حزب الله لبنان برخوردار است. سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نیز اخیرا هشدار داد که جنگ با ایران کل منطقه را فرا خواهد گرفت. همچون عراق، ایران با روسیه و چین توافق‌نامه‌های سودآور امور انرژی و تجاری داشته است به همین دلیل روسیه و چین بارها با اعمال تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده و نسبت به انجام حمله نظامی به ایران هشدار داده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اخیرا گفت که جنگ با ایران اقدامی بسیار اشتباه است که پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به همراه خواهد داشت. حتی لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا نیز گفت از حمله نظامی باید به عنوان راه‌حل آخر استفاده شود. افرائیم هالوی مدیر سابق موساد هشدار داده است که این حمله نه فقط بر اسرائیل بلکه بر کل منطقه برای ۱۰۰ سال آینده تاثیر خواهد گذاشت. مییر داگان رئیس سابق امور جاسوسی اسرائیل نیز حمله به ایران را ایده احمقانه توصیف کرده که منجر به جنگ منطقه‌ای می‌شود.

حمله به ایران تمامی ایرانی‌ها را متحد دولت این کشور خواهد کرد. این حمله بر اقتصاد منطقه‌ای و حتی جهانی تاثیرگذار است. برخی از اقتصاددانان بهای جهانی نفت در صورت حمله به ایران را بیش از ۲۵۰ دلار در هر بشکه برآورد کرده‌اند. این موضوع نیز مطرح است که آیا آمریکا و هم پیمانان اروپایی‌اش که هنوز به طور کامل از بحران اقتصادی خارج نشده‌اند، می‌توانند در زمان این جنگ اقتصاد خود را احیا کنند یا خیر.

پاسخ‌های آسانی نمی توان داد. اسرائیل و آمریکا سه گزینه دارند: یا در کنار ایران هسته‌ای همچون کشورهای پاکستان و کره‌شمالی زندگی کنند، یا سیاست چماق و هویج را در پیش بگیرند و یا از گزینه نظامی استفاده کنند و منطقه را منفجر کنند. آنهایی که در منطقه هستند فقط می‌توانند دعا کنند که آمریکا و اسرائیل عاقلانه تصمیم گیری کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد